LIPÖDEEMA

MITÄ LIPÖDEEMA ON?

Lipödeema on krooninen häiriö elimistön rasva-aineenvaihdunnassa. Lipödeemaa esiintyy yleensä vain naisilla, miehillä sairaus on todella harvinainen. Lipödeema kerää poikkeuksellista rasvakudosta kehoon, yleensä jalkoihin ja käsivarsiin, mutta lipödeemakudosta voi esiintyä koko kehon alueella. Lipödeeman oireita voivat olla mm. kipu, turvotus, kehon kylmyys, kosketusarkuus ja mustelmaherkkyys.

Lipödeema liittyy naisilla hormonitoimintaan. Sairaus alkaakin yleensä hormonitoiminnan muutosten yhteydessä, kuten murrosiän, raskauden, vaihdevuosien tai hormonaalisen ehkäisyn aikana.

Lipödeema vaikuttaa monesti potilaan henkiseen hyvinvointiin, sosiaaliseen elämään ja aiheuttaa potilaalle häpeän tunnetta. Oireita voi helpottaa ruokavalion, liikunnan ja tukituotteiden avulla.

LIPÖDEEMAN OIREET

SINULLA VOI OLLA LIPÖDEEMA, JOS TUNNISTAT NÄITÄ OIREITA
(sinulla ei tarvitse olla kaikkia oireita)

1. Mustelmia tulee helposti